Gamification versus Game-Based Learning.
- Renske Koens
- 12 mrt 2024
- 3 minuten om te lezen
Gamification versus Game-Based Learning: De Sleutel tot Dieper Leren
In de wereld van het onderwijs worden termen als "gamification" en "game-based learning" vaak door elkaar gebruikt, maar ze vertegenwoordigen eigenlijk verschillende benaderingen om leren leuker en effectiever te maken. Laten we eens dieper ingaan op het verschil tussen deze twee concepten en hoe ze kunnen worden toegepast in zowel het basis- als het voortgezet onderwijs (natuurlijk ook op MBO en HBO!).
Gamification: Leren door Spelelementen
Gamification is het proces waarbij spelelementen worden toegepast in een niet-spelomgeving, zoals het onderwijs, om betrokkenheid en motivatie te vergroten. Dit kan worden bereikt door het toevoegen van elementen zoals beloningssystemen, punten, badges, en levels aan lesactiviteiten, leerervaringen en doelen. Het doel is om leerlingen te stimuleren om hun leerdoelen te bereiken door hen te belonen voor hun inspanningen en prestaties.
Een concreet voorbeeld van gamification in het onderwijs is het gebruik van een digitaal platform waar leerlingen punten kunnen verdienen door quizzen te voltooien, opdrachten in te leveren, of deel te nemen aan groepsdiscussies. Deze punten kunnen vervolgens worden ingewisseld voor beloningen, zoals virtuele badges of privileges binnen de klas. Door gamification worden leerlingen aangemoedigd om actief deel te nemen aan hun leerproces en worden ze gemotiveerd om hun best te doen.
Game-Based Learning: Leren door Spelen
Game-based learning gaat een stap verder en omvat het gebruik van echte games als educatief materiaal. In plaats van alleen spelelementen toe te voegen aan bestaande lesactiviteiten, worden games gebruikt als de primaire bron van leren. Deze games zijn specifiek ontworpen met educatieve doelen in gedachten en zijn gericht op het overbrengen van specifieke kennis of vaardigheden aan de spelers.
Een voorbeeld van game-based learning is het gebruik van een educatieve game waarin leerlingen historische gebeurtenissen kunnen verkennen door middel van interactieve scenario's en missies. Door het spelen van de game kunnen leerlingen niet alleen feitenkennis opdoen, maar ook analytische en probleemoplossende vaardigheden ontwikkelen terwijl ze beslissingen nemen binnen de context van het spel. Door middel van interactieve en uitdagende games kun je leerlingen betrekken en motiveren om dieper te leren en complexe concepten te begrijpen.
Effecten op het Leren van Leerlingen
Het gebruik van gamification en game-based learning in het onderwijs heeft verschillende positieve effecten op het leren en de ontwikkeling van leerlingen. Ten eerste kunnen deze benaderingen de betrokkenheid en motivatie van leerlingen vergroten door hen te voorzien van uitdagende en succesvolle leerervaringen. Door middel van gamification worden leerlingen gestimuleerd om hun leerdoelen te bereiken door middel van levels en beloningen, terwijl game-based learning hen de mogelijkheid biedt om te leren door middel van actieve deelname aan het spel.
Daarnaast kunnen gamification en game-based learning leerlingen helpen om dieper te leren door hen bloot te stellen aan complexe problemen op een interactieve en uitdagende manier. Niet te vergeten dat ook de executieve functies en sociale vaardigheden uitgebreid getraind worden. Door middel van interactieve scenario's en uitdagende taken worden leerlingen aangemoedigd om kritisch na te denken, problemen op te lossen, en samen te werken met anderen om hun leerdoelen te bereiken.
In het basis- en voortgezet onderwijs kunnen gamification en game-based learning worden toegepast op eigenlijk alle vakgebieden, wiskunde, taal, wetenschap, en sociale studies, het kan allemaal!
Kortom, door spelelementen en educatieve games in je curriculum op te nemen kan je leerlingen helpen om complexe problemen op te lossen en te begrijpen, daarnaast werk je aan van de vaardigheden die ze nodig hebben om succesvol te zijn in de 21e eeuw.
Comments