Onderwijs draait niet alleen om het overbrengen van kennis, maar ook om het activeren van de natuurlijke nieuwsgierigheid van studenten. Het Spelstof lesmodel biedt niet alleen structuur voor de les, maar bevordert ook een actieve en speelse benadering van leren. In dit artikel bespreken we de verschillende fasen van dit model en hoe je het effectief kunt inzetten.
Introductie: Nieuwsgierigheid wekken en Voorkennis opdoen
Actie | |
1 | Prikkel de nieuwsgierigheid van studenten |
2 | Laat hen alvast wat voorkennis vergaren (bijvoorbeeld met een podcast of video) |
3 | Koppel dit aan een belofte voor de les, zoals "Word expert in landschapschilderen!" |
Kern: Actief aan de Slag!
Fase | Actie |
1 | Start met een zelfstandige startopdracht om te landen in de les |
2 | Moedig actieve verwerking aan, denk aan samenwerking, discussies, en presentaties |
3 | Gezamenlijk en interactief de stof toepassen, met aandacht voor het 'waarom' |
4 | Koppel doelen aan andere vakken en maak gebruik van beloningssystemen |
Evaluatie en Vooruitkijken: Reflecteren en Nieuwe Avonturen
Fase | Actie |
1 | Evalueer de voortgang richting het lesdoel |
2 | Stimuleer nieuwsgierigheid buiten de les en breng de stof in praktijk |
3 | Bereid studenten voor op de volgende les |
4 | Sluit af met een knipoog naar de volgende introductie |
Introductie: Nieuwsgierigheid als Motor (en Voorkennis opdoen)
Het startpunt van effectief leren begint met het prikkelen van de aangeboren nieuwsgierigheid van studenten. Dit kan plaatsvinden buiten de les, bijvoorbeeld door het gebruik van podcasts of video's over het les onderwerp. Stel je voor: een podcast over schilderen of een video die de mysteries van dalende warmte onthult. Koppel dit met een belofte die gaat gebeuren in de les. Maar wacht, er is meer! Als je een video gebruikt, maak het dan interactief. Gebruik tools zoals edpuzzle of lessenup om de les nog beter te maken. om de betrokkenheid te vergroten. Onderzoek wijst uit dat het activeren van nieuwsgierigheid leidt tot een betere informatieopname (Deci et al., 2015).
Kern: Actief aan de Slag!
De kern van de les vindt plaats op locatie, waar de docent fungeert als de centrale spil. Met een indivicuele en zelfstandige “start”opdracht laat de leerlingen landen in jouw wereld. Het overgangsmoment van de gang, kantine en alle andere dingen naar de les. En daarna: zet je schrap voor actie – samenwerkingsopdrachten, educatieve spellen (gamification), discussies, presentaties, alles behalve saai. En waarom? Omdat we willen weten waarom we leren wat we leren. Voeg een dosis 'waarom' toe, koppel het aan andere vakken en werk met een beloningensysteem en comlimenteer waar je kan. Oh, en vergeet niet af en toe stil te staan bij het "waar staan we nu ten opzichte van het doel?" moment. Dit moment van reflectie kan worden verbonden met persoonlijke doelen en verwachtingen, zoals aangegeven door onderzoek over doelgericht leren (Locke & Latham, 2002). Zet hier mede studeten in als jou assistent om feedback te geven. Zo leren ze van elkaar.
Evaluatie en Vooruitkijken: Reflecteren en Nieuwe Avonturen
Na het avontuur is het tijd voor de evaluatie. Zijn we op de goede weg? Zo ja, geweldig! Zo niet, wat hebben we nodig om het doel te bereiken? Zorg ervoor dat leerlingen hier zelf de leiding nemen door persoonlijke doelen te stellen en elkaar te beoordelen of feedback te geven. Maak leren zichtbaar en visueel. Het zichtbaar maken van het leerproces, bijvoorbeeld door middel van complimenten en visuele weergaven, versterkt de motivatie en het leereffect (Hattie & Timperley, 2007). Complimenteer positief gedrag en maak je klaar voor de volgende les. Maar het stopt niet hier. Nieuwsgierigheid mag niet alleen in de les blijven hangen. Stimuleer het buiten de les en breng de stof in de praktijk. Voorbereiding voor de volgende les? Absoluut! En voordat je het weet, zijn we terug bij de introductie, klaar voor een nieuw avontuur.
Waarom Werkt Het?
Waarom is dit Spelstof Lesmodel zo krachtig? Onderzoek toont aan dat het activeren van nieuwsgierigheid leidt tot betere informatieopname (Deci et al., 2015). Doelgericht leren en reflectie bevorderen zelfregulatie (Locke & Latham, 2002; Zimmerman, 1989). Zichtbaarheid van het leerproces, samen met peer-assessment, draagt bij aan het behoud van kennis op lange termijn (Hattie & Timperley, 2007).
Waar wacht je nog op? Duik in de wereld van het Spelstof Lesmodel en maak van elke les een stap naar krachtiger leren! 🌈
Comments